وبلاگ تخصصی هویت ایران و آذربایجان

(آذربایجان جزو لاینفک ایران است. (شیخ محمد خیابانی

وبلاگ تخصصی هویت ایران و آذربایجان

(آذربایجان جزو لاینفک ایران است. (شیخ محمد خیابانی

آنچه را که من امروز به عنوان یک تکلیف براى جامعه جوان کشور حس میکنم، این است که جوانان باید از سرمایه هویت ملى و جمعى کشور، با همه وجود و همت خود دفاع کنند.

حضرت آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی)

نوروزخان؛ سلام!

شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۳، ۰۸:۱۵ ق.ظ

بازخوانی جدال قلمی دو نماینده مجلس ایران و جمهوری آذربایجان

 

وضع مجدد ویزا و روادید برای ورود مسافرین ایرانی به خاک جمهوری آذربایجان در نیمه دوم سال 91، بهانه ای شد برای نامه نگاری دکتر منصور حقیقت پور، نماینده مجلس شورای اسلامی و نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خطاب به پارلمان باکو و مردم جمهوری آذربایجان. این نامه در رسانه های آن سوی ارس بازتاب گسترده ای داشت و نهایتا سیاوش نوروزاف، نماینده پارلمان آذربایجان و معاون دبیر اجرایی حزب حاکم آذربایجان جدید در مقام پاسخگویی به آن برآمد و این خود سرآغازی شد بر مناظره و جدال قلمی دو نماینده. در این میان 7 نامه از جانب دکتر حقیقت پور خطاب به وی و مردم جمهوری آذربایجان نگاشته شد که بسیاری از تحریفات و دغل کاری های سیاسی در جمهوری آذربایجان را به چالش کشید و برای اولین بار به برخی شبهات مطرح در خصوص مسائل بین دو کشور پاسخ داد.

 

 

مطالعه این نامه ها که با قلمی رسا و شیوا نگارش یافته و نکات بسیاری را در خود جای داده است به علاقه مندان مسائل این حوزه توصیه می گردد.

گزیده ای از این نامه ها در ادامه می آید:

 

قرار بود که جنابعالی در خصوص ریشه دو اصطلاح زیبای «سیاووش » و « نوروز » تحقیق کنید که تا کنون علیرغم تاکید بر فضل و دانش خود در عرصه تاریخ سخنی در این خصوص نگفته اید؟ اگر دسترسی به منابع برایتان سخت است ، یا امکان مطالعه از اسناد قدیمی به دلیل تغییر مکرر الفبا را ندارید اعلام فرمائید تا در حد مقدورات کمک نمایم.  

آقای سیاووش نوروزاف! در جوابیه خود از اصطلاحی تحت عنوان « ترکان آذری » سخن گفته اید، می خواستم به شکل علمی و تاریخی و به صورت مستند  در این خصوص بیشتر سخن بگوئید. خاستگاه آنان،ویژگیهای تاریخی و نژادی آنان،زبان تاریخی آنان ، موقعیت جغرافیایی آنان و... را تشریح فرمائید.

پیشنهاد مشخص من اینست که اینک که آرام آرام به « نوروز » نزدیک می شویم ، در اولین روز نوروز در کنار رود پر رمز و راز ارس حاضر شویم و تاریخ را با همدیگر مرور کنیم . شاید از زلالی ارس یاد بگیریم که ما نیز ارس گون باشیم و صادقانه سخن بگوئیم. بیائید در کنار ارس از نیاکان مشترکمان از عباس میرزا و جواد خان و ... که در راه میهن از هیچ جانبازی دریغ نکردند یاد کنیم ، از خیانت های دشمنان ، از توطئه های بیگانگان و از اینکه چگونه « ارس » مرز میان من و تو شد سخن بگوئیم و... مایلم گلستان و ترکمنچای را دگر بار در آئینه  ارس به تماشا بنشینیم و...

راستی آقای نوروزخان شما به عنوان نماینده پارلمانی که از جمله اقدامات آن، لغو ممنوعیت همجنس بازی در کشورتان است، چه احساسی دارید؟ آیا می‌دانید عضویت در شورای اروپا و یا هر سازمان و نهاد بین‌المللی دیگر به قیمت زیر پا گذاشتن قوانین مسلم اسلامی چه عواقب ناخوشایندی در دنیا و آخرت دارد و... ؟

آقای نوروزخان در خصوص قره باغ و کمک به ارامنه صحبت کرده ای،اگر آدرس به شما بدهم حاضری به  عنوان یک وکیل پارلمان بادکوبه آن را پی گیری کنی؟آیا محمد رفیع محمد اف رامی شناسی؟ آیا تا به حال، آقای دایی عضو تشکیلات نخست وزیری آذربایجان در خصوص قره باغ با شما صحبت نکرده است ؟آقای نوروز خان آیا تلویزیون ملی شما  اجازه پخش بعضی از فیلم ها که در اختیار ماست را می دهد؟

کسانی که اخبار را دنبال می­کنند، می­دانند که برای رساندن حرف خود خیلی وقت است از سیاوش نوروزاف، نماینده مجلس ملی آذربایجان دعوت کردم تا به شرط پخش زنده تلویزیونی در کنار رود ارس در باره مشکلات میان دو کشور گفتگو کنیم. خیلی دوست داشتم که هم مردم جمهوری آذربایجان و هم مردم ایران این گفتگوها را به طور زنده ببینند و شاهد باشند که سردی روابط فقط فتنه دشمن است، این دو مردم برادر هم­ هستند و غیر از محبت چیزی برای تقسیم ندارند. اما خواست من عملی نشد و از آخرین پاسخ نوروزاف مأیوس شدم ، اگر او می­گفت که در نوروز آینده در قره باغ گفتگو می­کنیم، خوشحال می­شدم. اما گفت که سال آینده وقتی در تبریز رئیس مجلس شدم، گفتگو می­کنیم. نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان و یکی از رهبران حزب حاکم ینی آذربایجان (آذربایجان نو) از حقوق و عرف بین الملل نیز بی­خبر است. یکی باید بپرسد که جناب نوروزاف، اگر این اندازه  قدرت داری، چرا قره باغ را پس نمی­گیری؟ تو بیست سال است در برابر ابرقدرتها خم شدی که قره باغ را بگیرند و به شما برگردانند. اما ایران 33 سال است که با جهان می­جنگد، ولی یک قدم نیز عقب­نشینی ننموده و یک بار نیز سر خم نکرده است. شما با کدام سابقه­ای این چنین با صدای بلند حرف می­زنید.

 - در شرایط حاضر برخی مسئولین حاکم بر شما مردم از جمله همین آقای نماینده !دچار بحران برآورد استراتژیک در تشخیص دوست و دشمن شده اند، معلوم نیست با چه منطقی و به چه دلیلی اسرائیل و آمریکا که مدام در حال کمک به ارمنستان و جمهوری خود خوانده قره باغ هستند و حتی در رای گیریهای سازمان ملل متحد نیز معمولا به تمامیت ارضی آذربایجان رای مثبت نمی دهند به عنوان دوست آذربایجان تلقی می شوند ولی ایران که از زمان استقلال آذربایجان تا کنون از هیچ کمکی به این کشور دریغ ننموده به عنوان دشمن معرفی می شود. البته مقامات عالی کشورتان به این مسائل رسیده اند، به عنوان مثال رئیس جمهور محترم آذربایجان در ملاقات با اینجانب در باکو گفت :« آمریکایی ها ما را تحویل نمی گیرند و همواره از ارمنستان حمایت کرده اند » ولی در عمل می بینیم که اقدامات ضد ایرانی در این کشور هر روز بیشتر می شود. 

 

*  علاقه مندان میتوانند متن کامل نامه ها را در قالب نسخه pdf  از لینک زیر دریافت نمایند.

دریافت
حجم: 485 کیلوبایت

نظرات  (۳)

خوب بود اگر تاحالا این مظالب در اختیار عموم قرار نگرفته قرار بگیرد ظوریکه  حتی کسانیکه از این سایت خبر ندارند.n.k313m.d

سلام خدا قوت.اگه میشه در مورد ادعای توهین فردوسی به ترک ها که از طرف پانتورک ها بیان میشود هم مطلب بگذارید.با تشکر
۲۳ دی ۹۳ ، ۰۰:۲۸ عبداللّه
کاش خیلی وقت پیش اینا رو می دونستم. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی